Włochy

Sekretne miejsca nad jeziorem d’Orta – Włochy (Piemont)

Północ Włoch ma wiele do zaoferowania. Oprócz Mediolanu czy jeziora Garda możecie odpocząć w górach i nad kilkoma innymi jeziorami – tak jak my :). Nasze włoskie wakacje podzieliliśmy na trzy części:

1. Jezioro Como – klik do wpisu
  2. Jezioro Maggiore – klik do wpisu
  3. Jezioro d’Orta.

Przed wyjazdem byłam nastawiona głównie na atrakcjach skupione nad jeziorem Como i Maggiore. Jezioro D’Orta była także na liście, ale nie mieliśmy na nie ciśnienia i traktowaliśmy je jako plan D. Jednak, już po pierwszym dniu nad Maggiore, które wcale nie przypadło nam do gustu, postawiliśmy wszystko na jedną kartę i ruszyliśmy nad mało znane i popularne (przynamniej wśród polskiej blogosfery) jeziora D’Orte. Co mogę więcej powiedzieć – było to największe zaskoczenie tego wyjazdu. I z pewnością zasługuje by znaleźć się w moim osobistym top 3 najbardziej urokliwych włoskich jezior i miasteczek, jakie do tej pory udało mi się zobaczyć.

To co najbardziej mnie urzekło to kameralna, wręcz romantyczna atmosfera tego miejsca.

Isola San Giulio – widok ze wzgórza nad miastem

Można oddać się tu bez reszty bezkresnym spacerom wąskimi uliczkami, zajadaniem się lodami, przesiadywaniem w kawiarni z widokiem na wyspę San Giulio czy kąpielami w przejrzystym jeziorze. Ponieważ mieliśmy kilka dni w zapasie postanowiliśmy objechać jezioro dookoła. Zgodnie przyznajmy, że południowa część jeziora jest najciekawsza i najspokojniejsza i to tutaj najlepiej wybrać sobie bazę wypadową.

Orta San Giulio perełka Piemontu

Orta San Giulio – zdecydowany must see. Ta przepiękna i  kameralna miejscowość znalazła się na liście najpiękniejszych miasteczek we Włoszech. Gdzie, jak gdzie ale we Włoszech takich pięknych miejsc są tysiące więc takie wyróżnienie jest motywujące do przyjazdu. Centrum miasta jest wyłączone z ruchu samochodowego (duży podziemny parking znajduje się przy wjeździe do miasta) więc spacer uliczkami jest spokojny i bezstresowy. Kto lubi leniwe i powolne wędrówki bez celu, będzie zadowolony. Spacerując uliczkami można zaglądać do lokalnych sklepików, lodziarni czy restauracji z przepięknym widokiem na wyspę San Giulio. Głównym placem w miasteczku jest Piazza Motta, stąd też odpływają łódeczki na wyspę San Giulio. Błądząc uliczkami natknęliśmy się na  kościół Santa Maria Assunta, który pochodzi z XV wieku. Takich perełek po drodze spotkacie więcej trzeba tylko uważnie się rozglądać :).

Uliczki Orta San Giulio
Orta San Giulio
Orta San Giulio – idealne miejsce na odpoczynek po zwiedzaniu
Zakamarki w Orta San Giulio
Sacro Monte di Orta

Wzgórze nad miastem, na którym znajdują się 20 kapliczek obrazujących życie Franciszka z Asyżu. Każda z nich jest ciekawa, pełna rzeźb i malarskiego kunsztu. Podczas naszego pobytu kilka z nich było podczas renowacji i nie wszystkie były czynne. W 2003 roku wzgórze wpisano na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jest to miejsce bardzo kameralne i magiczne, ze świetnym widokiem na wyspę San Giulio. By się tu dostać możecie skorzystać z niewielkiego parkingu, który znajduje się mniej więcej w połowie drogi na wzgórze lub z dużego parkingu znajdującego się na dole (spacerem około 10 minut do góry). Z Orta San Giulio w sezonie kursują małe turystyczne pociągi, które zatrzymują się przy dużym parkingu, skąd możecie rozpocząć swoją wędrówkę.

Widok na Isola San Giulio z Sacro Monte di Orta
Sacro Monte di Orta – jedna z 20 kapliczek
Sacro Monte di Orta
Isola San Giulio

Ta niewielka wyspa usytuowana na środku jeziora d’Orta jest najpiękniejsza wysepką jaką w życiu zobaczyłam. Spokojna, cicha, bez kramów z pamiątkami czy restauracjami. Podczas spaceru, który nie zajmie Wam więcej niż godzinę możecie podziwiać stare mury, żelazne bramy, zarośnięte ogrody, przeróżne furtki, klasztorne budynki czy stare wille. Turyści  mogą wstąpić jedynie do bazyliki di San Giulio, klasztor nie jest dostępny dla odwiedzających. Pewnie sporo tajemnic kryje się za niedostępnymi murami i bramami stąd też magiczny i baśniowy charakter tego miejsca. Dopłynięcie motorówką to koszt 5 euro/osobę w dwie strony. Dzieci (nie wiem niestety do jakiego wieku) pływają za darmo. Rejs trwa dosłownie 5 minut.

Widok na Isola San Giulio
Spokojna i tajemnicza Isola San Giulio
Isola San Giulio
Sanktuarium Madonna de Sasso w okolicy miasteczka Alzo

Intrygowało nas od samego początku, ponieważ mieliśmy świetny widok na nie z naszego okna hotelowego. Z daleka wygląda niezwykle, gdyż wydaje się, że zbudowane jest na samej krawędzi skały. Wjazd do góry pod Sanktuarium może zakręcić w głowie jednak droga jest szeroka. Widok ze skały, nazywanej balkonem jeziora d’Orta, jest urzekający.

Widok na jezioro d’Orta
Pella

Miasteczko, które do zaoferowania ma niezły plac zabaw z widokiem na wyspę San Giulio oraz legendarną kawiarnię z mega dobrymi lodami (Gelateria Antica Torre). Miejsce idealne na lunch lub piknik.

Uliczki w miasteczku Pella
Miasteczko Pella
Ronco

Małe miasteczko, wręcz wioska ale jaki klimat! Zwiedzenie zajmie Wam może 15 minut. Nie znajdziecie tu kawiarni, nie znajdziecie restauracji. Miejsce absolutnie nie turystyczne. Znajdziecie tu za to ciszę oraz spokój. Idealny klimat do czytania romantycznej książki 🙂

Dla poszukiwaczy spokoju i ciszy polecam nie udawać się do miasteczka Omegna. Im dalej na północ tym większy ruch samochodowy oraz zgiełk.

Ronco – miasteczko z niepowtarzalnym klimatem
Ronco
Informacje praktyczne

Gdzie jeść: w tym rejonie na złą restaurację nie trafiliśmy. Każda podawała absolutnie najświeższe produkty. Nawet jeżeli w karcie dań nie było makaronu z sosem pomidorowym (wiadomo dla kogo) to kucharz bez problemu taki przygotował. Z odkryć kulinarnych możemy polecić lodziarnię (chociaż wszędzie lody są pyszne) Arte del Gelato w San Giulio oraz Gelateria Antica Torre w miasteczku Pella.

Lody z Arte del Gelato w San Giulio – rewelacyjne!
Obiad z widokiem na wyspę San Giulio

Plażowanie: Najlepsze miejsce na wypoczynek nad wodą znaleźliśmy w okolicy campingu Orta. Plaża jest trawiasta z fajną zatoczką do kąpieli dla dzieci. Na miejscu znajdują się toalety, bar i parking.

Nocleg: Bazę wypadową nad jezior Maggiore jak i d’Orta mieliśmy w miejscowości Armeno w Rusall’s Cottage. Miejsce bardzo zaciszne, z widokiem na jezioro d’Orta. Dużo zieleni, lasów i pagórków. Zupełnie inny klimat niż nad skomercjalizowanym jeziorem Maggiore. Urzekł nas niezwykle duży ogród wypełniony kwiatami. Niezwykłym plusem tego miejsca są rewelacyjne śniadania (produkty od lokalnych rolników) wliczone w cenę oraz łatwy kontakt z gospodarzem.

Widok z okna 🙂
Oraz widok z ogrodu 🙂

Prom: Nie trzeba objeżdżać całego jeziora dookoła. Po okolicy można poruszać się, podobnie jak na Como, promami. Link do rozkładu:

Rejs z San Giulio na wyspę trwa dosłownie 5 minut
Podsumowując

Po czterech dniach spędzonych nad jeziorem d’Orta mogę powiedzieć, że w końcu odpoczęłam 🙂 Odległości, od wspomnianych we wpisie punktów nie są duże, więc krótkie wycieczki są do zrobienia z dziećmi w każdym wieku. Z tego względu też nie trzeba się śpieszyć, denerwować czy nieustannie szukać parkingów w cieniu…Polecam wypoczynek nad jeziorem d’Orta wszystkim tym, którzy szukają autentyczności i lubią chłonąć klimat danego miejsca. Tu łatwo go poczuć!

Złap Trop

Cześć! Trafiłeś na blog Ani i Rafała - jeżeli interesujesz się podróżami, szukasz pomysłów na ciekawy wyjazd, a podczas podróży nie chcesz wydać wszystkich pieniędzy to trafiłeś pod dobry adres. Na blogu dzielimy się z Wami naszymi doświadczeniami z podróży nie tylko po Polsce i Europie ale także po Azji, Australii i Nowej Zelandii. Masz pytania? Chcesz wiedzieć jak to jest rzucić "wszystko" i wyjechać w podróż dookoła świata? Zajrzyj do zakładki "O Nas" i wahaj się napisać!

Recent Posts

Pod słońcem i figą Toskanii

Mieszkaliśmy przez miesiąc w Toskanii. Brzmi jak sen? A żyliśmy jak w bajce! Serio, nie…

12 miesięcy ago

Oman – Wahiba Sands – w sercu pustyni

Jeszcze będąc w Polsce i planując naszą trasę podróży po Omanie, wiedziałam, że pustynia to…

Rodzinny wypad do Sopotu – nasze polecane miejsca

Ten wpis miał powstać już dawno - bo w czasie twardego lockdownu… Przyszła pandemia gdy…

Oman – Jabal Shams – Wielki Kanion na Bliskim Wschodzie

Jabal Shams nazywany jest Wielkim Kanionem Bliskiego Wschodu. A ponieważ Wielkiego Kanionu nie widzieliśmy to…

Oman – w drodzę do Jabal Shams zwiedzamy fort Bahla i Misfat al Abriyeen

Po przepięknym dniu spędzonym w Nizwie czas ruszać dalej w kierunku Kanionu Jabal Shams. Ale…

Oman – magiczna Nizwa oraz zielony Jabal Akhdar

W lutym 2020 jeszcze nie widzieliśmy, że ten wyjazd będzie naszym ostatnim wyjazdem zagranicznym na…